Stammeprogram

TV Syd har haft en lille serie om en ung fyr, Martin, som stammer. Han deltager i et stammekursus, lidt lignende det jeg fulgte i et års tid for et par år siden. Princippet var i hvert fald lidt det samme, nemlig at overfinde frygten og forbedre vejrtrækningen.
Det var ret gribende at følge Martin undervejs på kurset. Mange af de ting han sagde og gjorde, minder bare så meget om hvordan jeg selv har været. Skønt at følge hans vej fra at være ret besværet af sin stammen til at få et naturligt forhold til den, hvor den ikke generer ham så meget mere. I dag fylder min stammen heldigvis ikke særlig meget mere og den kræver ikke nær så meget af min energi som den har gjort. Det var rigtig skønt jeg endelig fik taget mig sammen til at få gjort noget ved det.. noget jeg burde have gjort lang tid før.

De tre udsendelser varer små ti minutter hver og giver et ret godt indblik i det at være en som stammer. Ellers vil jeg også gerne fortælle mere om det.
Du kan se de tre udsendelser her:
1. del
2. del
3. del

16 kommentarer

Filed under Uden for kategori

16 responses to “Stammeprogram

  1. Kirsten

    Spændende … da jeg selv gik til stammeundervisning i sin tid, var underviserne meget skeptiske over for McGuire(?)-metoden. De mente, den var for kropsfikseret, og de gik derfor meget mere psykologisk til værks blandt andet via kognitiv adfærdsterapi. Jeg tror dog, at mange af deltagerne på mit hold, der havde en synlig direkte stammen, kunne have haft stor glæde af den. Jeg selv, der har en mere skjult stammen, havde til gengæld stor glæde af den kognitive adfærdsterapi…. Jeg tror, man i højere grad skulle individualisere stammeundervisningen…. Hvad tænker du, Mikael?

  2. Ja, det var McGuire-metoden på de kurser Martin gik til.
    Det lyder som en go idé. Min stammen er ligesom din en mere skjult stammen, så jeg var både rigtig glad for vejrtrækningsøvelser, undervisning i at få ændret kropsholdning og det du kalder kognitiv adfærdsterapi. Det var i hvert fald sådan noget med at jeg havde lange snakke med min talepædagog, hvor det gik op for mig hvor meget min stammen havde styret mig og i hvor høj grad min stammen gjorde at jeg frygtede en masse ting.
    Jeg husker det ikke helt, men jeg mener ikke at mine undervisere var så skeptisk over for McGuire-metoden, jeg tror nok de syntes det lød ret spændende. De snakkede i hvert fald begejstret om sådan nogle små ugekurser man ku ta på i England. Jeg vil tro det var McGuire.
    Hvor gik du til undervisning henne? Jeg gik i Hellerup, under København amt.

  3. Off topic: Er det dig der fylder en hel side i DBI-posten med et fremragende billede fra Peru? 😀

  4. Jo, det er mig. Tak, jeg synes også det er et ret godt billede. Men lidt forvirrende, for hvis man ikke ved hvordan jeg og Steffen ser ud, ku man måske godt forledes til at tro at det er Steffen der er på billedet.
    Men hva, så længe mit kønne ansigt bliver eksponeret, så går det jo nok! 😉

  5. Og må jeg så lige minde dig om, hvem der overtalte dig til at gå i gang med det stammeprogram 😉

  6. Det har jeg på ingen måde glemt. Jeg er dig meget taknemmelig for at du fik givet mig det sidste afgørende skub! 😀

  7. Kirsten

    Det var under Københavns Kommune – kan på stående fod ikke lige huske, hvad centeret hed: Center for voksen taleundervisning eller noget i den stil… Det er godt, tilbuddet findes!

  8. Ja, total fedt. Det burde alle os der stammer gøre brug af. 🙂

  9. Mikael: Ja, du troede godt nok ik ret meget på det til at starte med, men det var virkelig godt, du kom i gang! Jeg har som sagt aldrig lagt mærke til, at du har stammet, men det er rigtig fedt,at du selv har fået det så meget bedre med det!

  10. Ja, nogle gange skal man bare i gang med ting.. så begynder man at tro på det senere. 🙂
    Nej, der er en del som ikke vidste det/ved det. Men det har fyldt rigtig meget i mig.

  11. Endnu engang må jeg sige at jeg har den største respekt for stammere der “er ligeglade” og bare snakker løs alligevel. Det er i mine øjne nogen af de sejeste mennesker der findes 🙂

  12. Ja, især når man ved hvor meget mod det kræver!

  13. hmm, du stammer/stammede. Ja, jeg ved det jo egentligt godt, men jeg kan ikke huske, at jeg nogen sinde har tænkt over det. Hvor meget tænker du over hvad du siger nu, i forhold til før?

  14. Indtil for et par år siden brugte jeg meget energi på at omformulere mine sætninger, så jeg undgik at sige de ord, jeg vidste jeg ville få lidt svært ved at sige. Derfor stammede jeg ikke så meget åbenlyst, så andre kunne høre det.

    Det gør jeg mere i dag. Nu siger jeg alle ting, som jeg havde tiltænkt det. Dvs, jeg omformulerer ikke mere, og så er der så lidt flere ord, hvor jeg måske stammer, men med en go gang vejrtrækning, så er det overkommeligt. Jeg er nok heller ikke så slemt ramt af det som andre, er nok kun en svag stammen jeg har.

  15. Karsten

    Hvor gammel skal man være for at få noget ud af undervisningen?

Kom med en kommentar:

