Snart

2016-12-04-19-41-37

Jeg plejede ikke rigtigt at glæde mig til jul. I hvert fald ikke før d. 24. december om morgenen. Mine mange års ansættelse i boghandel gav mig et noget anstrengt forhold til julen. Når man arbejder et par måneder ved siden af julekrybber, sælger julekort og hører julemusik, så bliver det til sidst lidt for meget. Så kan kun en stærk dosis vestjysk familiejulehygge antænde julestemningen.

I år begyndte jeg dog allerede at glæde mig til jul i begyndelsen af november. Efter de smukke og vemodige Allehelgensgudstjenester, efter besøg af en bedemand og snak om død og evigt liv med mine konfirmander, efter en del bisættelser, efter et tiltagende novembermørke, efter et par prædikener, hvor jeg talte meget om død og opstandelse, så mærkede jeg en spirende julelængsel.

En længsel efter lyset. Efter advent og de smukke adventssalmer, efter julen med alt, hvad den bringer af gudstjenester, julemusik, gaver, god mad, julesalmer og julefred i sind og over land.

Det er snart. Den røde amaryllis er næsten sprunget ud, og min kone har bagt julesmåkager og julepyntet vores hjem. Det er rart. Hun er god!

De næste mange år bliver julegudstjenester nok en fast del af julen. I år skal jeg have fire. Det bliver varmt at have præstekjolen på så lang tid, og jeg bliver nok mat og træt allerede inden jeg når frem til julemiddagen.

Tænk at få lov til at være en aktiv del af folks julefejring og juleglæde. Det er næsten den bedste gave.

2 kommentarer

Filed under Uden for kategori

2 responses to “Snart

  1. Jenny Kongensholm nielsen

    dejlige december tanker vi fik også stemt sindet til højtid ved julekoncert i Bølling kirke i aften

  2. Rebekka

    Det er så fint og smukt, her på vej hjem til Greve læses dine tanker højt for gemalen. Tænk at juleglæden i år indfandt sig. I ønskes en glædelig højtid, må julefreden sænke også sig der hvor du er med til at forkynde den.

Kom med en kommentar:

