500 år

Tirsdag d. 31. oktober er det reformationsdag. Den dag er det præcis 500 år siden, at Luthers 95 teser (korte og fyldige sætninger) blev slået op på døren til Wittenberg Slotskirke. Få havde vel forventet, hvor stor ballade og forandring i det kirkelige liv i Tyskland, ja, i hele verden, det ville skabe. Meget blev forandret, også her i Danmark, og det er værd at markere.

Vi har derfor Luther-foredrag i Vinderslev Sognehus tirsdag d. 19. september, vi har reformationsgudstjenester med Luther-salmer søndag d. 29. oktober, og vi har reformationsaften med ølsmagning i K-Huset i Hinge onsdag d. 15. november. Også der bliver der god mulighed for at synge Luthers salmer.

Hvad kan vi bruge Martin Luther til i dag? Er han ikke bare en forældet stemme fra en mørk middelalder, som talte lige lovligt sort om menneskets syndighed? Og var det ikke også ham, som var hård ved både bønder og jøder?

Luther har bestemt sine fejltrin, ligesom han havde sine genialiteter. Luther var nok, som vi mennesker er flest, en blanding af både godt og ondt.

Luther kæmpede med at finde en nådig Gud. For Luther var klar over, at han ikke slog til. Han vidste alt for godt, at han ikke var perfekt. Men han troede, at for at blive frelst, for at undgå Guds straf efter døden, så var han nødt til at leve et perfekt liv. Et liv, som Gud godkendte. Og dermed var første del af Luthers liv fyldt med frygt og kamp for at leve op til standarderne og kravene. Guds standarder og krav.

For mange mennesker i dag er det ikke Guds straf efter døden eller en vred Gud, man tænker mest på. Men alle kender til følelsen af ikke at slå til. Følelsen af at skulle leve mere eller mindre perfekte liv for at leve op til standarderne og kravene. Egne og andres. På jobbet. I hjemmet. Foran spejlet. I fitnesscentret. Og at vi kun kan elskes og accepteres, hvis vi gør det.

Luther opdagede på et tidspunkt, at det ikke kom an på hans eget perfekte liv. Luther forstod, at han ikke kunne fortjene sig til Guds kærlighed, og at han aldrig kom til at leve op til Guds krav og standarder. Men der var håb alligevel. For tro og frelse og et evigt liv hos Gud efter døden er noget, som gives til os. Gratis. Helt uafhængigt af vores egne præstationer. Vi slår ikke til. Men Jesus Kristus slog til, han levede det perfekte liv. Han gik i døden for os og opstod igen. Dermed grundlagde han nådens økonomi. Der får vi alt tilbudt. Gratis. Liv, tro og håb. Vi skal bare tage imod.

Vi har brug for at genlære nådens økonomi. At vi har fået alt gratis af Gud, også selvom vi ikke slår til. Hverken overfor Gud, overfor os selv eller overfor andre mennesker. Gud elsker os og accepterer os ufortjent.

Det er værd at markere. Det er værd at fejre. Glædelig reformationsår!

Forslag til læsestof om Luther:
Asger Chr. Højlund: Urimeligt godt nyt. Kolon forlag. 2017. Letlæst og velskrevet introduktion til Luther.
Heinz Schilling: Martin Luther – rebel i en opbrudstid. Kristeligt Dagblads forlag. 2014. Grundig og meget lærerig indføring i Luthers liv og tanker.
Asger Chr. Højlund, m.fl.: Luther stærke sager. Credo forlag. 2017. 10 Luther-tekster udvalgt og kommenteret af 10 danske teologer.

(Klumme til kirkebladet i Hinge og Vinderslev sogne. Læs hele kirkebladet her)

Skriv en kommentar

Filed under Uden for kategori

Kom med en kommentar:

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s